Η Πύλη προς το Ντάρμα - Σαμσάρα







Η Σαμσάρα είναι η επαναλαμβανόμενη κυκλική ύπαρξη του ανικανοποίητου – μία διαδοχή μετενσαρκώσεων στις οποίες πρέπει να υποβληθεί ένα αισθανόμενο ον μέχρις ότου να καθαριστούν όλα τα αρνητικά καρμικά του αποτυπώματα και να επιτύχει την κατάσταση της Νιρβάνα. Η πηγή της Σαμσάρα είναι η συνεχής προσκόλλησή μας στα τρία δηλητήρια: τη λαχτάρα, τις δράσεις κακής θέλησης, και την άγνοια της πραγματικότητας.

Το είδος της επαναγέννησης μέσα στους ποικίλους τρόπους της σαμσαρικής ύπαρξης καθορίζεται απόλυτα από το είδος του κάρμα που έχουμε καλλιεργήσει. Για αυτό το λόγο η δράση μας στο παρελθόν δημιουργεί το είδος της επαναγέννησης που θα εκδηλωθεί στο μέλλον, και ευημερία της τρέχουσας γέννησης δεν αποτελεί παρά τη συνέχεια της αιτίας και του αποτελέσματος πράξεών μας του παρελθόντος.


Η συνέχιση της σαμσαρικής ύπαρξης προκαλείται σε μεγάλο βαθμό από τη συνεχή μας προσκόλληση και αποστροφή στα οκτώ εγκόσμια ενδιαφέροντα. Τα πρώτα τέσσερα ενδιαφέροντα είναι η προσκόλληση στην παροδική ικανοποίηση των έξι αισθήσεων, η προσκόλληση στην απόκτηση υλικών αγαθών, η προσκόλληση στον έπαινο, και η προσκόλληση στην εικόνα μας και τη φήμη.

Τα επόμενα τέσσερα ενδιαφέροντα είναι η αποστροφή προς την πρόσκαιρη δυσαρέσκεια, αποστροφή προς την απώλεια υλικών αγαθών, αποστροφή προς την κριτική και τους δυσάρεστους ήχους, και αποστροφή προς τη συκοφαντία και τη διαμάχη. Κάθε αισθανόμενο όν που απορροφάται από τα οκτώ εγκόσμια ενδιαφέροντα, μπορεί να αναμένει μία ζωή γεμάτη σκαμπανεβάσματα μεταξύ ανεκπλήρωτων προσδοκιών και απογοήτευσης, συνεχώς στο έλεος ανεξέλεγκτων συναισθημάτων που καλύπτουν όλο το φάσμα του θυμού, του φόβου, της θλίψης, του ενθουσιασμού και της ανησυχίας χωρίς καμία προοπτική απελευθέρωσης σε μελλοντική επαναγέννηση.

Πώς μπορεί να διαλυθεί η Σαμσάρα;

Δεν μπορούμε να ελευθερώσουμε τον εαυτό μας από τη Σαμσάρα χωρίς πρώτα να αναγνωρίσουμε τι είναι η Σαμσάρα. Όταν είμαστε ανίκανοι να αναγνωρίσουμε τις αιτίες της, τότε είμαστε εξίσου ανίκανοι να ξεπεράσουμε τις επιρροές της. Η Σαμσάρα είναι στην πραγματικότητα οι καρμικές συνέπειες οι οποίες δεν μπορούν να λυθούν μόνο μέσα από τη διανοητική αιτιολόγηση, αλλά μέσω της ενόρασης και της αντίστοιχης δράσης.

 Όταν αναζητούμε την απελευθέρωση μέσω των διανοητικών μας συλλογισμών και μόνο, χανόμαστε στη φαντασία μας και χάνουμε την ικανότητα να αναγνωρίσουμε την ουσία της πραγματικότητας. Από τη στιγμή που η Σαμσάρα οφείλει την ύπαρξή της σε ανθυγιεινά καρμικά αποτυπώματα, μπορεί να διαλυθεί μόνο όταν αυτά τα καρμικά αποτυπώματα εξαντληθούν ή αποκατασταθούν μέσω πράξεων σοφίας και επιδέξιων μέσων.

 Με τον τρόπο αυτό, μπορούμε να εξουδετερώσουμε τα καρμικά συνέπειες της τρέχουσας σαμσαρικής ύπαρξης καθώς ξεδιπλώνονται, ενώ εδραιώνουμε τις απαραίτητες προϋποθέσεις που αφορούν στη φώτιση.

Ποια είναι τα Πραγματικά Αίτια της Οδύνης που προκαλούν την Εμφάνιση της Σαμσάρα;

Η σαμσαρική οδύνη δεν αποτελεί τυχαίο φαινόμενο, καθώς οι αληθινές της αιτίες πηγάζουν σε αλληλεξάρτηση από τους έξι επιβλαβείς ριζικούς παράγοντες οι οποίοι είναι η άγνοια, η επιθυμία, ο θυμός, η υπερηφάνεια, η αμφιβολία και οι εσφαλμένες απόψεις.

Η άγνοια είναι αποτέλεσμα της μη ωριμασμένης συνειδητότητας η οποία εμποδίζει την επίγνωσή μας να αναγνωρίσει την αληθινή φύση των πραγμάτων και των καταστάσεων. Η άγνοια είναι ο κύριος λόγος για τον οποίο η Σαμσάρα έρχεται σε ύπαρξη.

Η επιθυμία, ο δεύτερος ριζικός επιβλαβής παράγοντας, προσκολλά το νου μας σε εσωτερικά ή εξωτερικά αντικείμενα. Από τη στιγμή που όλα τα αντικείμενα της επιθυμίας είναι παροδικά φαινόμενα που αναδύονται και υποχωρούν σύμφωνα με τη φύση τους, η προσκόλλησή μας σε τέτοια αντικείμενα δεν μπορεί να ποτέ να μας προσφέρει πληρότητα και εκείνοι που υποκύπτουν στην επιθυμία θα καταλήγουν πάντα απογοητευμένοι.

Ο θυμός, ο τρίτος ριζικός επιβλαβής παράγοντας, είναι η έκφραση του μίσους και της αγανάκτησης που προκαλείται από την παρουσία επιβλαβούς πρόθεσης που δημιουργείται από εμάς με στόχο τους εαυτού μας ή τους άλλους. Εφόσον ο θυμός γεννάει θυμό, τίποτα ευεργετικό ή εποικοδομητικό δεν μπορεί να αναδυθεί όταν υποκύπτουμε σε αυτόν.

Η υπερηφάνεια, ο τέταρτος ριζικός επιβλαβής παράγοντας, είναι το αποτέλεσμα της αυτο-απορροφημένης προσκόλλησης στο εγώ μας. Η υπερηφάνεια, που γεννάει την αλαζονεία και την έπαρση, οδηγεί στην υπερεκτίμηση των ικανοτήτων μας, κάνοντάς μας να πιστεύουμε ότι είμαστε πολύ ανώτεροι των υπολοίπων, ή ότι είμαστε ελάχιστα λιγότερο ή και περισσότερο γνώστες από αυτούς που είναι στην πραγματικότητα πολύ πιο ικανοί και βαθείς γνώστες. Εξαιτίας της προσκόλλησής μας στην έπαρση, δεν δεχόμαστε ποτέ συμβουλές και από συνήθεια προκαλούμε αιτίες βασάνων για εμάς και τους γύρω μας ενώ παραμένουμε απολύτως επιλήσμονες της αφροσύνης μας.

Η αμφιβολία, ο πέμπτος ριζικός επιβλαβής παράγοντας, προκαλείται από υπερβολική θεωρητικοποίηση χωρίς πραγματική έρευνα. Το αποτέλεσμα είναι η απόλυτη σύγχυση, επιδεινωμένη από τη συνεχή μας άγνοια της αναγκαιότητας να μετέχουμε σε ενάρετες δραστηριότητες που προάγουν την καλλιέργεια των αιτιών της ευτυχίας.


Η βασανιστική αντίληψη, ο έκτος ριζικός επιβλαβής παράγοντας, προκαλείται από τις εσφαλμένες θεωρήσεις του αναλυτικού νου. Αυτές οι θεωρήσεις περιλαμβάνουν: το λανθασμένο συμπέρασμα ότι η παροδική συλλογή των ψυχοσωματικών σωρευμάτων του «εγώ» και του «δικού μου» είναι αποτέλεσμα της έμφυτης ύπαρξης• η ακραία άποψη ότι η παροδική συλλογή του «εγώ» είναι είτε μόνιμη ή δεν έχει καμία συνέπεια για τη μελλοντική μας ύπαρξη• η θεώρηση της προαναφερθείσας άποψης ως ανώτερης• η θεώρηση των επιβλαβών τρόπων συμπεριφοράς ως ανώτερων• και τέλος η βασανιστική αντίληψη που απορρίπτει αυτό που όντως υπάρχει ή επιθέτει φανταστικά αντικείμενα σε αυτό που δεν υπάρχει.


Τι είναι η Εξαρτημένη Προέλευση;

Η Εξαρτημένη Προέλευση είναι η υπερβατική δυναμική του κάρμα και της πλάνης η οποία μας δένει στη Σαμσάρα. Η ριζική παρουσία της άγνοιας οδηγεί στην εμφάνιση του κάρμα, που ενεργοποιεί τη συνείδηση των καρμικών αποτυπωμάτων, από την οποία γεννάται η παροδική συλλογή των ψυχοσωματικών σωρευμάτων.

 Όταν αυτά μορφοποιούνται, γεννιούνται οι έξι αισθήσεις. Όταν η συνείδηση των καρμικών αποτυπωμάτων και οι έξι αισθήσεις έρχεται σε επαφή με αντικείμενα, δημιουργεί την εννοιολογική επίγνωση που διακρίνει αυτά τα αντικείμενα ως οπτικώς απολαυστικά, όχι απολαυστικά ή ουδέτερα.  Αυτό με τη σειρά του δημιουργεί την επίγνωση του συναισθήματος που διακρίνει τα αντικείμενα σε ευχάριστα, οδυνηρά ή ουδέτερα.

 Είναι η γέννηση του συναισθήματος που δημιουργεί την λαχτάρα του να μην θέλουμε να χωριστούμε από αυτό που είναι ευχάριστο, και την λαχτάρα να απελευθερωθούμε από αυτό που είναι οδυνηρό. Εξαιτίας της λαχτάρας, αναπτύσσουμε την αγκίστρωση που μπορεί να είναι προσκόλληση στην απτή μορφή της αισθητήριας επιθυμίας, ή αγκίστρωση σε λανθασμένη αντίλυψη.

Μπορεί επίσης να είναι προσκόλληση σε επιβλαβείς συμπεριφορές ή προσκόλληση στον εαυτό σαν μία εμφύτως ανεξάρτητη οντότητα. Από την αγκίστρωση, έρχεται σε ύπαρξη το πλήρως δυναμικό κάρμα. Είναι η επαναγέννηση του πλήρως δυναμικού κάρμα που οδηγεί στην ανάδυση της επαναλαμβανόμενης κυκλικής σαμσαρικής ύπαρξης της γέννησης, της αρρώστιας, των γηρατειών και του θανάτου.

Ποιοί είναι οι Θετικοί Καρμικοί Παράγοντες;

Όποτε εμφανίζεται μια σκέψη, ένα καρμικό αποτύπωμα μορφοποιείται. Να εμμένουμε σε ενάρετους νοητικούς παράγοντες όπως το να εκτείνουμε την ισοψυχία μας, την συμπόνια, την στοργική καλοσύνη, την αλτρουιστική πρόθεση προς όλα τα όντα• να εμμένουμε με πίστη στις Ευγενείς Αλήθειες• ενσυνείδητα να αποφεύγουμε τους επιβλαβείς τρόπους συμπεριφοράς• με ευσυνειδησία να εξετάζουμε τον εαυτό μας• με ενθουσιώδη προσπάθεια να εκτοπίσουμε την άγνοια• αυτά θεωρούνται ευεργετικά μέτρα για την εμφύτευση θετικών καρμικών παραγόντων οι οποίοι εμποδίζουν τα αρνητικά καρμικά αποτυπώματα να εκδηλωθούν πλήρως.

Δεν πρέπει να παραβλέψουμε τις συνέπειες που μπορούν να δημιουργηθούν από το σωστό είδος σύνδεσης. Γι' αυτό τον λόγο ο Κομφούκιος θεωρούσε την φιλία με τους τίμιους, τους πιστούς και τους γνωστικούς ως ευεργετική, ενώ αντίθετα θεωρούσε την φιλία με τους κόλακες, τους πλάγιους, τους παραπειστικούς ως επιβλαβή. Μια αυθεντική φιλία παρέχει αμοιβαία υποστήριξη και φροντίδα του ενός προς τον άλλον, ενώ αντίθετα μια επιδερμική φιλία που βασίζεται σε προσωπικά συμφέροντα επιδρά μόνον ως ένας καταλύτης για αμοιβαία βάσανα.





Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις